Fundația Gabriela Tudor deschide laboratorul #dansliteratura publicului din Timișoara și București pentru o întâlnire specială cu dansul contemporan și poezia și 8 artiști din București, Timișoara și Brașov, în două evenimente programate astfel:
> miercuri, 13 septembrie, ora 18:00 la Galeria Jecza din Timișoara (Calea Martirilor 51/52-53)
> joi, 19 octombrie, ora 19:00 la Centrul Național al Dansului București (Blvd. Mărășești 80-82).
#dansliteratura a fost lansat de Fundația Gabriela Tudor în luna martie, în cadrul programului „20 ani/ există un viitor pentru dansul contemporan”, care aniversează cei 20 de activitate a Fundației Gabriela Tudor. #dansliteratura este un program interdisciplinar deschis noilor generații de coregrafi și poeți, o întâlnire artistică, un laborator-experiment sau un proiect de cercetare artistică și interacțiune care-și propune să deschidă un canal de comunicare între corp și cuvânt, între diverse discipline și generații de artiști. Proiectul este curatoriat de poeta Andra Rotaru și coregraful Cosmin Manolescu, care au realizat selecția artiștilor participanți și moderează întâlnirile artistice și evenimentele deschise publicului.
„Am invitat 3 coregrafi și 3 poeți să se cunoască și să lucreze timp de o săptămână în spații foarte diferite ca atmosferă din București, de la studioul de dans al Centrului Național al Dansului, la spațiul librăriei Cărturești Carusel sau la cel al grădinii secrete de la Cărturești Verona. Dacă în prima secvență a proiectului Răzvan Țupa și Cristina Lilienfeld creau un corp cameleonic, interschimbabil, iar în a doua secvență Paul Dunca și Robert G. Elekes parcurgeau un spațiu într-un corp comun, Simona Deaconescu și Adela Dragomir au propus publicului urmele pe care le lasă un corp într-un timp prezent. Aceste tipuri diverse de performativitate sunt doar niște etape intermediare în imaginarea unui anti-corp performativ care se va deschide publicului la Timișoara pe 13 septembrie și la București pe 19 octombrie”. – Cosmin Manolescu și Andra Rotaru
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.
Contact: serial.paradise@artsf.ro, 0722 322 366
Biografii artiști participanți
Cristina Lilienfeld a studiat coregrafia si psihologia căutând în permanență punctul în care cele două discipline se întâlnesc. În ultimii ani a colaborat și continuă să lucreze cu diferiți coregrafi și dansatori, dar și cu artiști vizuali și muzicieni, facând parte din mai multe grupuri artistice interdisciplinare. Spectacolele ei – Lay(ers), Nu toți sunt eroi, Fapte vitejești, precum și numeroase spectacole în care dansează continuă să fie prezentate pe scenele din București, din țara și internaționale. În 2016 a făcut parte din programul Dance Roads prin intermediul căruia a călătorit în cinci țări europene prezentând spectacolul Lay(ers). Cristina caută, atât în activitatea sa artistică, cât și în cadrul atelierelor de dans contemporan pe care le susține să scoată în evidență partea de autenticitate din orice situație cu care intră în contact.
Răzvan Cosmin Ţupa a publicat trei volume de poezie în 10 ani (fetiş, Editura Semne, 2001; ediţia a II-a, Editura Vinea, 2003; corpuri româneşti, Cartea Românească, 2005; poetic. cerul din delft şi alte corpuri româneşti, Casa de Editură Max Blecher, 2011), recent lansînd poeticile cotidianului de la seri de literatură în mişcare la Republica poetică (Casa de Pariuri Literare, 2015), un volum fără gen. A participat la festivaluri, ateliere şi lecturi de poezie în Bucureşti, Constanţa, Timişoara, Cluj-Napoca, Sibiu, Buzău, Chişinău şi în străinătate (Banská Štiavnica, Berlin, Bratislava, Budapesta, New York, Paris, Praga, Roma, Stockholm, Tel Aviv şi Zagreb). Este membru Pen Club România și scrie pe www.poetic.ro.
Paul Dunca s-a născut în 1983, în Bucureşti. A absolvit secţia de Coregrafie a Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti şi a studiat Scriere Dramatică la U.N.A.T.C. Bucureşti. Activitatea sa se extinde pe mai multe zone artistice: dramaturgie, teatru, dans, film, muzică și arte vizuale. Colaborează în mod curent ca performer/ coregraf/ dansator/ actor cu regizori de teatru și film și coregrafi. Scrie piesele „Cele mai bune sfaturi” în cadrul proiectul TangaProject (2006) – piesă regizată de David Schwartz, „Plasa!” în cadrul proiectului Construiește-ți Comunitatea (2007) – piesă regizată de Ioana Păun și „După Traian și Decebal” alături de Mihaela Michailov, producție a Salonului de Proiecte 2012. Este autorul scenariilor și textelor creațiilor sale proprii și coordonator/coregraf al acestora. Este unul dintre inițiatorii Centrului de Artă Comunitară Vârsta 4, un proiect desfășurat la Căminul de Vârstnici „Moses Rosen” din București. Face parte din trupa muzicală FLUID.
Robert G. Elekes s-a născut într-o familie multietnică în 1985, în Braşov. A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii Transilvania din Braşov. A primit titlul de doctor de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, în 2012, pentru o lucrare despre literatura de expresie germană din România în perioada comunismului. Debutează în revista „Corpul T”, în 2012. În prezent, predă literatură şi traduceri la Universitatea Transilvania din Braşov şi la Universitatea Sapientia din Târgu Mureş. A debutat cu volumul de poezie „aici îmi iau dinții-n spinare și adio”, Editura Tracus Arte, 2015, volum distins cu premiul „Iustin Panța” și Premiul Național „Mihai Eminescu”. În 2016 publică volumul de teorie literară „Kleinschreibungen (Scrieri cu Minuscule)”, Editura Universității Transilvania. Este inițiatorul clubului de lectură „Dactăr Nicu’s Skyzoid Poets”, la Brașov. Volumul de debut îi va apărea în America, la prestigioasa editură Black Ocean.
Adela Dragomir s-a născut în Timișoara, în 1980. A publicat volumul individual de poezie: Colaj de tăceri, Editura Brumar (2010). Este prezentă cu proză și poezie în revistele: Suplimentul literar „Renaşterea Bănăţeană” (1997); Orient Latin (2000); Orizont (2001); Dintr-o respirație (2004); Forum Studențesc (2004); Orizont (2005); Orizont (2011); Orizont (2015). Cărți colective, proiecte Ariergarda: Spații părăsite, Cartea de la Lipova, Editura Mirador, 2009; Cartea străzii „Eugeniu de Savoya”, Editura Brumar, 2010; Strada „Augustin Pacha” – Curți interioare, Editura Brumar, 2011; Aleea din parc, Editura Brumar, 2012. Antologii de poezie: Piper, scorțișoară, dafin, vanilie (editor Marian Oprea), Editura Brumar, 2013; Sexul frumos (editor Marian Oprea), Editura Brumar, 2015. A fost distinsă cu Premiul Amarcord pentru debut in poezie, acordat de Uniunea Scriitorilor (1998). Este membru-scriitor 5+TVA (Timişorenii văd altfel) și membru-scriitor Ariergarda.
Simona Deaconescu a studiat în paralel coregrafie și regie de film, abordarea ei estetică fiind una interdisciplinară, elaborând proiecte în care arta și știința se completează. Este coregrafa colectivului Tangaj Dance, alături de care a realizat spectacolele „0001 | Fabrica de Vise”, „0002 | Birdville”, „0003 | Aftertaste” și filmele de dans „Silent Places” și „Sonder”. Spectacolele și atelierele suținute de Simona au fost prezentate în București, Craiova, Cluj-Napoca, Budapesta, Viena, Istanbul și New York. Filmul de dans „Silent Places”, realizat în colaborare cu directorul de imagine Oleg Mutu, a fost selectat în peste 30 de festivaluri din Europa, SUA și Asia. Simona colaborează constant cu studiouri de creație multimedia, în 2016 aducându-și aportul creativ pentru două lucrări de video mapping: „Embodymento” în cadrul festivalului Spotlight alături de KOTKI visuals și „We are Them” în cadrul festivalului iMapp alături de Mindscape Studio. Din 2015 Simona este directorul artistic al Bucharest International Dance Film Festival și organizator al Dance Film Platform în cadrul Anualei de Arhitectură din București. Mai multe despre proiectele ei pe tangajdance.com.
Pingback: #dansliteratura: poezie și dans | Ziarul Metropolis
Pingback: despre dansul celor 20 de ani – COSMIN MANOLESCU