„Eventually, in the end everything will make sense” deschide stagiunea de dans contemporan „Dans la MARe” la MARe/Muzeul de Artă Recentă din București.
„Dans la MARe” este un proiect cultural inițiat de coregraful Cosmin Manolescu, la invitația muzeului MARe. Este produs de Fundația MARe, în parteneriat cu Goethe Institut Bukarest, Fundația Gabriela Tudor și Muzeul de Artă Vizuală din Galați și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și de Centrul Cultural Expo Arte aflat în subordinea Primăriei Municipiului București.
Stagiunea se va desfășura până la finalul anului 2020 și va include prezența în premieră în România a unor artiști cu recunoaștere la nivel internațional (precum Tino Sehgal sau Louise Höjer), conferința „(in)VIZIBIL. Istoria unui etern început”, despre scena de dans contemporan din România (Mihaela Michailov), un modul educational de mișcare pentru copii si adolescenti condus de Smaranda Găbudeanu si Elena Copuzeanu, și prezentarea unor piese realizate de coregrafii Andreea Novac, Ioana Marchidan și Cosmin Manolescu ce vor fi adaptate pentru spațiul muzeal precum și organizarea a două laboratoare interdisciplinare dans-arte vizuale cu participarea artiștilor Alexandra Bălășoiu, Andra Nedelcu, Andreea Novac, Daniel Djamo (Gent).
În săptămâna dintre 16 și 24 mai 2020, la MARe/Muzeul de Artă Recentă, în bulevardul Primăverii nr. 15, București, se va desfășura prima parte a proiectului artistic, „Eventually, in the end everything will make sense”, realizat și susținut de coregrafii și performerii Andreea Belu și Cosmin Manolescu. A doua parte a acestuia se va desfășura în luna octombrie, printr-un performance durațional, de 8 ore.
***
De sâmbătă, 16 mai, 2020, coregrafii Andreea Belu și Cosmin Manolescu vor intra în MARe pentru a deschide stagiunea de dans contemporan Dans la MARe prin proiectul artistic „Eventually, in the end everything will make sense”. O vor face într-un muzeu încă închis pentru public, pe care îl vor „locui” timp de 7 zile cu trupurile și cu dansul lor, patru ore pe zi, în fiecare zi. Vor interacționa performativ cu lucrările de artă expuse în muzeu. Vor avea sesiuni de improvizații și de dans în spațiile muzeului.
Toate aceste activități vor fi documentate (prin material foto și video) și prezentate online. Dar la finalul fiecărei zile de lucru, timp de 15 minute, Andreea Belu și Cosmin Manolescu vor performa din interiorul muzeului închis, în dreptul vitrinelor care dau spre stradă sau spre grădină, pentru cei care vor veni special să-i vadă sau pentru trecători.
Este un act-metaforă, prin care artiștii realizează tranziția de la un spațiu privat închis, la cel de spațiu privat deschis pentru public. Propriul nostru trup este simultan spațiul care ne „închide”, dar și cel prin care ne comunicăm în afară, cel prin care ne deschidem către ceilalți. Transparența totală a parterului muzeului (parter care este integral vitrat) devine, așadar, suport pentru un discurs.
După aproape două luni în care spectacolele performative au putut fi văzute de public exclusiv de acasă (într-o izolare deopotrivă protectoare, dar și traumatizantă), fie în materiale înregistrate, fie în evenimente online (de tip live streaming), acțiunea „Dans la MARe. Eventually, in the end everything will make sense” ne invită să ieșim, dar să rămânem în siguranță. E o provocare să medităm cu privire la conceptul de izolare, de existență, de viețuire și de activitate de interior, dar și la cel de „social distancing”.
Fiind realizat din spatele vitrinelor de cei doi artiști pentru trecători sau pentru cei care vor veni în mod special să-i vadă pe cei doi artiști, performance-ul pare ca – pe de o parte – să sublinieze importanța distanțării sociale, dar – pe de altă parte – să revendice un public care, iată, iese din casă pentru a vedea artă și spectacol. Este un răspuns pe care artiștii îl dau (și ni-l dau) doar pentru a ridica noi semne de întrebare. Și o fac chiar din titlul acțiunii, căci acel „Eventually” contrabalansează printr-un dubiu asumat, sănătos, (deopotrivă subiectiv și rațional), siguranța declamatoare din „in the end everything will make sense”.
Proiectul realizatde Andreea Belu și Cosmin Manolescu deschide stagiunea Dans în MARe, dar închide paranteza deschisă la începutul carantinei de artistul vizual Dumitru Gorzo, care – tot pentru 7 zile – (între 21 și 27 martie 2020) a „locuit” în MARe, timp de opt ore pe zi. O perioadă în care a contemplat, a contestat, a admirat, a interpretat lucrările expuse. Fiind „Fugit de-acasă”, Gorzo a intrat într-o „metaizolare”, căci nu a scăpat de claustrare, ci doar a „externalizat-o”. Intrarea lui în MARe a însemnat ieșirea sa din casă, relativizând – fără a abandona – ideea de izolare. De sâmbătă, 16 mai, coregrafii Andreea Belu și Cosmin Manolescu vor completa printr-un discurs și o narațiune proprie, specifică, ceea ce a inițiat artistul vizual Dumitru Gorzo.
PROGRAM PREZENTĂRI LIVE la MARe și în social-media
Duminică, 17 mai, ora 18:30
Luni, 18 mai, ora 16:30
Marți, 19 mai, ora 16:30
Miercuri, 20 mai, ora 16:30
Joi, 21 mai, ora 18:30
Vineri, 22 mai, ora 18:30
Sâmbătă, 23 mai, ora 18:30
Duminică, 24 mai, ora 18:30
*Recomandăm publicului să respecte toate măsurile de siguranță impuse de către autorități la datele respective.
Despre artiști:
COSMIN MANOLESCU este coregraf, performer și director artistic al companiei Paradis Serial/Fundației Gabriela Tudor. Spectacolele sale au fost prezentate cu succes la București, New York, Paris, Lyon, Roma, Dublin, Porto, Amsterdam, Beirut, Riga, Seattle, Lisabona ș.a. În cei peste 25 ani de activitate profesională, a organizat numeroase proiecte culturale și a avut un rol important în promovarea și dezvoltarea dansului contemporan în România. În 2014 Centrul Național al Dansului i-a acordat un premiu de excelență pentru dezvoltarea dansului contemporan, iar în decembrie 2015, Fundația Alexandrion i-a oferit premiul secțiunii dans pentru spectacolul „Zmeul”. În ianuarie 2017 a primit premiul pentru Rezistență în cultură pentru cei 20 de ani de activitate cu Fundația Gabriela Tudor, oferit de Administrația Fondului Cultural Național. În 2019 începe colaborarea cu Andreea Belu, în cadrul proiectului artistic „Simple Plăceri”, care este prezentat la Cascada Urlătoarea și spațiul POINT. Împreună vor realiza în octombrie 2020 un performance durațional, care va avea premieră la Muzeul de Artă Recentă/Mare din București și la Muzeul de Artă Vizuală Galați.
ANDREEA BELU este coregrafă și interpretă de dans contemporan, activitatea ei fiind condusă de interesul pentru educarea conștiinţei individuale și corporale, dezvoltarea inteligenţei corpului prin pregătirea lui pentru marea diversitate a schemelor de mișcare. A absolvit studiile de licență și master la secția de coregrafie a Facultății de Teatru a U.N.A.T.C. „I. L. Caragiale” din București și a programului de licență la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, tot în București. Predă dans contemporan, Contact Improvisation, Pilates și Yoga de peste 10 ani. De-a lungul anilor, a colaborat ca performer, profesor și student cu Centrul Național al Dansului din București, Asociația 4Culture, Fabrica de Pensule, The Workshop Foundation (Ungaria), North Karelia College (Finlanda), Universitatea de Arte din Târgu Murteș, Tangaj Dance Collective, Teatrul German de Stat din Timișoara. Este co-coordonator al proiectului +2017 [despre corp, iubire și dans contemporan] și al platformei DanceCloud. Creează mișcare scenică pentru piese de teatru, colaborând cu instituții ca: Teatrul Szigligeti Oradea, Teatrul Național București, Teatrul Metropolis, Teatrul Matei Vișniec Suceava. Mișcarea, dansul și teatrul sunt pentru ea un mod direct și sincer de a ajunge la oameni.